Kas ir e-pakalpojumi?

E-pakalpojumi ir iespēja saņemt valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumus ar interneta starpniecību. Ar e-pakalpojumu tiek saprasts ne tikai pakalpojums, kurš ir ar strukturētu formu (piemēram, elektroniska dzīvesvietas deklarēšana portālā www.latvija.lv), bet arī ar drošu elektronisko parakstu parakstīta veidlapa vai iesniegums, kas nosūtīta uz iestādes oficiālo e-pasta adresi.

 

E-pakalpojumus var meklēt:

1. valsts un pašvaldības iestāžu tīmekļa vietnēs (sadaļā pakalpojumi vai e-pakalpojumi),

2. www.latvija.lv (valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā, kur apkopoti gan klātienes pakalpojumi, gan šobrīd pieejami teju 100 e-pakalpojumi),

3. kampaņas vietnē, kur būs e-pakalpojumu katalogs (piekļuve no „ē!” banera portāla www.latvija.lv sākumlapā).

 

E-pakalpojumi, līdzīgi kā interneta bankas vai sociālie tīkli, attīstās līdz ar lietotāju un regulāri tiek atjaunināti. Šobrīd Latvijā elektroniski ir pieejams katrs otrais valsts pakalpojums. Kaut gan vēl pavisam nesen, 2008. gadā, www.latvija.lv radās pirmais valsts e-pakalpojums.

Lai e-pakalpojumi kļūtu par ikdienas saziņas veidu ar valsti, aicinām iedzīvotājus un uzņēmējus, pirms ierasties klātienē pārliecināties, vai nepieciešamo var saņemt elektroniski. Un šaubu vai neskaidrību gadījumā, jautāt padomu attiecīgajai iestādei.

 

Kā sākt lietot e-pakalpojumu?

Iedzīvotājiem un uzņēmējiem vairs nav jāmēro ceļš uz valsts vai pašvaldības iestādi, jāstāv rindā vai jāiekļaujas noteiktā iestādes darba laikā. Tagad saņemt pakalpojumus un iegūt sev nepieciešamo informāciju var visu diennakti mājās, darbā, bibliotēkā vai citā ar datoru un interneta pieslēgumu aprīkotā vietā.

Daudziem e-pakalpojumiem var pieslēgties jeb autentificēties, apliecinot savu identitāti ar internetbanku.

Savukārt visplašākās iespējas ietver eID karte, kurā ir aktivizēs e-paraksts – to var izmantot gan, lai izmantotu e-pakalpojumus, gan elektroniski parakstītu dokumentus vai iesniegumus. Piemēram, ikvienu veidlapu, līgumu, iesniegumu u.tml. var parakstīt ar drošu e-parakstu un elektroniski nosūtīt iestādei. Šādi elektroniski parakstītam dokumentam ir tāds pats juridisks spēks kā papīra formātā parakstītam dokumentam.


Kas nepieciešams, lai sāktu darbu ar eID?

1. eID ar aktivizētu e-parakstu – ietver divas iespējas – gan autentifikāciju, lai izmantotu e-pakalpojumus, gan 120 bezmaksas e-parakstus. eID karti var iegūt un e-parakstu aktivizēt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē.

2. Kartes lasītājs – neliela ierīce pievienošanai pie datora, ko var iegādāties elektropreču veikalos. Ir datori, kuros šāds lasītājs jau ir iebūvēts.

3. Datora sagatavošana darbam – atliek apmeklēt www.eparaksts.lv un instalēt bezmaksas programmatūru, nepieciešamības gadījumā konsultējoties ar e-paraksta klientu atbalsta dienestu (t. 67018989, e-pasts: eparaksts@eparaksts.lv).

 

Autorizēšanās e-pakalpojumu saņemšanai ir bez maksas. Ja kādā no izvēlētā e-pakalpojuma posmiem būs nepieciešams veikt maksājumu, saņemsi atsevišķu brīdinājumu.

 

Konsultācijas par eID jeb elektroniskās identifikācijas kartes pieteikšanu un aktivizāciju:

  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde - Tālrunis: 8300

Teritoriālās nodaļas un pieņemšanas laiki: www.pmlp.gov.lv un plašāka informācija par eID.

Konsultācijas par e-paraksta lietošanu un datora sagatavošanu darbam

  • VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs – Tālrunis: 67018989

E-pasts: eparaksts@eparaksts.lv

www.eparaksts.lv – svarīgākā informācija, forums un programmatūra lejupielādei

 

Vai tas ir droši? Jā!

Tāpat kā ikdienā aizslēdzam mājokli vai uzmanām maku, arī ikvienu e-pakalpojumu lietotāju aicinām neaizmirst par personīgo piesardzību. Lūk, dažas pamatlietas, ko ņemt vērā drošai un atbildīgai e-pakalpojumu lietošanai:

1. Sargi datus. Nedod citiem savu eID, PIN kodus, e-dokumentus un e-datus.

2. Vērtē kritiski. E-pakalpojumi ir latvija.lv un oficiālās iestāžu mājas lapās, nesniedz datus vēstuļu e-pastos vai aizdomīgās vietnēs.

3. Uzmanies publiskās vietās. Ja lieto e-pakalpojumus publiskā vietā, tad vienmēr atceries „izlogoties” no portāla vai sistēmas un aizvērt interneta pārlūkprogrammas logu.

 

eID ir tikpat vērtīgs dokuments kā pase vai bankas kartes, tāpēc tas jāglabā rūpīgi. Tāpat arī elektroniskajiem dokumentiem ir jābūt drošā vietā, pasargātiem gan no svešām rokām, gan tehniskiem negadījumiem un pazušanas.

Lieto e-pakalpojumus atbildīgi. Ja neesi pārliecināts, jautā padomu!

 

Kas ir www.latvija.lv?

Tas ir valsts un pašvaldību pakalpojumu portāls, kurā apkopti, gan klātienes pakalpojumi, gan šobrīd pieejami teju 100 e-pakalpojumi. Kataloga veidā apkopotie dati ļauj interesentiem atrast sev nepieciešamo informāciju par valsts un pašvaldību iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem, to pieprasīšanas un saņemšanas veidiem un saistītajiem maksājumiem. Portāla saturs regulāri tiek atjaunots, un nepārtraukti norit darbs pie portāla uzlabošanas. Priekšlikumus un jautājumus aicinām iesniegt kampaņas vietnē (pieejama kampana.latvija.lv un no „ē!” banera www.latvija.lv sākumlapā) sadaļā „Uzdod jautājumu”.

 

Vai www.latvija.lv ir pieejami visu iestāžu e-pakalpojumi?

Valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā www.latvija.lv sadaļā „E-pakalpojumi” šobrīd ir pieejami 93 e-pakalpojumi. Portālā arvien tiek pievienoti jauni e-pakalpojumi. Tomēr ir iestādes, kas izveidojušas atsevišķus portālus to ievērojamā apjoma dēļ, piemēram, Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskā deklarēšanās sistēma un Digitālā bibliotēka. Kampaņas vietnē (pieejama kampana.latvija.lv un no „ē!” banera www.latvija.lv sākumlapā) pieejams saraksts ar visiem VARAM apzinātajiem e-pakalpojumiem.

 

Kur meklēt e-pakalpojumus?

E-pakalpojumi ir pieejami valsts un pašvaldību portālā www.latvija.lv, kā arī valsts un pašvaldību iestāžu mājas lapās, lielākoties sadaļā „Pakalpojumi” vai „E-pakalpojumi”. Plānojot izmantot valsts un pašvaldību pakalpojumus, ieteicams pārliecināties, vai nepieciešamo var saņemt internetā.

Kur var uzzināt par e-pakalpojumu aktualitātēm?

Valsts un pašvaldību portālā www.latvija.lv ir sadaļa „Aktualitātes”, kā arī, portāla sākumlapā uzspiežot uz „ē!” burta (baneris labajā pusē), var nokļūt kampaņas sadaļā, kur būs gan svarīgākā informācija par e-pakalpojumiem, atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem un iespēja pierakstīties jaunumu saņemšanai e-pastā.

 

Kur meklēt palīdzību?

Šaubu vai neskaidrību gadījumā par konkrētu e-pakalpojumu, jāvēršas attiecīgajā iestādē, kas nodrošina e-pakalpojumu sniegšanu. Savukārt:

  • par www.latvija.lv darbību var vērsties portāla lietotāju atbalsta dienestā (t. 67502757, e-pasts: portals@vraa.gov.lv),
  • konsultācijas par eID kartes pieteikšanu un aktivizāciju sniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (t. 8300, www.pmlp.gov.lv),
  • par e-paraksta lietošanu un datora sagatavošanu darbam vairāk var uzzināt www.eparaksts.lv (t. 67018989, e-pasts: eparaksts@eparaksts.lv).

 

 

eID ar aktivizētu e-parakstu

Kas ir eID?

Personas apliecība jeb elektroniskā identifikācijas karte (eID) ir personu apliecinošs dokuments. Katrā eID ir 120 bezmaksas e-paraksti, savukārt autorizēšanās skaits elektroniskajā vidē nav ierobežots. Ar eID var apliecināt savu identitāti klātienē un interneta vidē, veikt dokumentu parakstīšanu ar drošu e-parakstu un izmantot to kā ceļošanas dokumentu Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomiskās zonas valstu un Šveices Konfederācijas teritorijā.

 

Kas ir e-paraksts?

E-paraksts jeb elektroniskais paraksts ir personas individuālais paraksts elektroniskajā vidē, un tam ir tāds pats juridiskais spēks kā ar roku parakstītiem papīra dokumentiem. Ar to var parakstīt elektroniskus dokumentus, piemēram, līgumus, rēķinus, sūdzības, iesniegumus, vēstules. Plašāka informācija pieejama šeit.

 

Kur var saņemt eID un aktivizēt e-parakstu?

eID karti var iegūt un e-parakstu aktivizēt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes teritoriālajās nodaļās neatkarīgi no deklarētās dzīves vietas. E-parakstu bez maksas var aktivizēt arī jau izsniegtās eID kartēs. Informāciju par tuvāko nodaļu var noskaidrot mājas lapā www.pmlp.gov.lv sadaļā „Kontakti” vai zvanot uz informatīvo tālruni 8300.

 

Kā es varu uzzināt, vai mans e-paraksts eID kartē ir aktivizēts?

eID iekļautie sertifikāti tiek aktivizēti, ja iesniegumā par personas apliecības izsniegšanu persona piekrīt sertifikātu aktivizēšanai. Ja sākotnēji, saņemot eID, persona atteicās no sertifikātu aktivizēšanas, tad pieprasīt sertifikātu aktivizēšanu var visu eID derīguma termiņu, vēršoties jebkurā Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes teritoriālajā nodaļā, bet par e-paraksta lietošanu – www.eparaksts.lv.

 

Informācija no https://kampana.latvija.lv/ 

Novembris 2024
Pi Ot Tr Ce Pi Se Sv
  1 2 3
4 5
06
7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
trešdiena, 06.11.2024

Seko Cesvaines apvienībai
sociālajos tīklos