02.07.2018


VPVKAC INFORMĒ: Var saņemt iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumu par nestrādājošu laulāto ar bērnu

02.07.2018

Sākot ar 2018.gada 1.jūliju iedzīvotāji var izmantot iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumu par tāda nestrādājoša laulātā uzturēšanu, kura apgādībā ir bērns. 

         No šā gada 1. jūlija paplašināts personu loks, par kurām iedzīvotāju ienākuma nodokļa (nodokļa) maksātājs ir tiesīgs piemērot atvieglojumu par apgādībā esošām personām. Tas nodrošina lielāku finansiālu atbalstu ģimenēm, kurās viens no vecākiem izvēlas savu laiku veltīt bērna audzināšanai.  Piemēram, ja tēvs strādā, un savā algas nodokļa grāmatiņā ir ierakstījis apgādībā bērnu, bet bērna mamma nestrādā un situācija atbilst kādam no likumā noteiktajiem kritērijiem, tad no 1. jūlija vīrs varēs izmantot nodokļa atvieglojumu par nestrādājošu laulāto.

         Nodokļa atvieglojuma apmērs par vienu apgādājamo ir 200 euro. Par šādu summu tiek palielināta ar nodokļiem neapliekamā algas daļa tam ģimenes loceklim, kura apgādībā atrodas nestrādājošais laulātais. Ar nodokli neapliekamā algas daļa tiek palielināta atbilstoši apgādājamo skaitam.

Nodokļa atvieglojumu par nestrādājošu laulāto var piemērot noteiktos gadījumos:

- ja laulātā apgādībā ir bērns vecumā līdz trim gadiem[1];

- ja laulātā apgādībā ir trīs vai vairāk bērni līdz 18 gadu vecumam vai līdz 24 gadu vecumam, no kuriem vismaz viens ir jaunāks par septiņiem gadiem, kamēr bērns turpina izglītības iegūšanu[2];

- ja laulātā apgādībā ir pieci bērni līdz 18 gadu vecumam vai līdz 24 gadu vecumam, kamēr bērns turpina izglītības iegūšanu[3].

Lai saņemtu nodokļa atvieglojumus, apgādībā esošas personas ir jāreģistrē VID, veicot ierakstu savā elektroniskajā algas nodokļa grāmatiņā. Ierakstus ikviens var veikt pats – VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas sadaļā “Algas nodokļa grāmatiņa”. 

Ar plašāku informāciju par atvieglojumu piemērošanu var iepazīties VID interneta vietnē vietnē www.vid.gov.lv/ Nodokļi/ Iedzīvotāju ienākuma nodoklis/ Informatīvie un metodiskie materiāli/ Nodokļa aprēķina un maksāšanas kārtība/ metodiskais materiāls “Iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumu piemērošana (ar 2018.gada 1.janvāri)”

Jautājumu un neskaidrību gadījumā aicinām iedzīvotājus zvanīt uz VID Konsultatīvo tālruni 67120000, konsultēties ikvienā VID klientu apkalpošanas centrā, uzdot savu jautājumu rakstiski VID mājaslapā vai arī VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā.

Informāciju sagatavoja:

Kristīne Augstkalne–Jaunbērziņa,
VID Sabiedrisko attiecību daļa


VPVKAC darbības atskaite

20.06.2018.

Cesvaines VPVKAC darbības atskaite par laika posmu līdz 2018.gada 1.ceturksnim (ieskaitot 2018. gada martu)


05.06.2018


Aktuāli jautājumi par slimības lapu iesniegšanu elektroniski

14.03.2018

Kā es varu uzzināt savas e-DNL numuru?

Informāciju par Jums izsniegtajām elektroniskajām darbnespējas lapām varat noskaidrot:

Kad var iesniegt e-DNL, un kur var elektroniski aizpildīt iesniegumu?

Slimības un maternitātes pabalsti tiek piešķirti, ja ir noslēgta darbnespējas lapa B un VSAA saņemts personas iesniegums.

Ja ir izsniegta elektroniskā darbnespējas lapa B, visērtāk iesniegumu būs iesniegt, izmantojot portāla www.latvija.lv e-pakalpojumu "E-iesniegums VSAA pakalpojumiem".

Lai uzsāktu pakalpojumu, lūdzu, spiediet šeit: https://www.latvija.lv/lv/Epakalpojumi/EP172/Apraksts, autentifikācijai izmantojiet vienu no piedāvātajiem veidiem, piemēram, internetbanku.

Pēc autentificēšanās no iesniegumu saraksta izvēlieties vajadzīgo iesnieguma formu, aizpildiet visus nepieciešamos laukus un nosūtiet VSAA.

Ja nav internetbanka, kā var vēl iesniegt iesniegumu slimības un maternitātes pabalstu pieprasīšanai?

Iesniegumu pabalsta piešķiršanai iespējams iesniegt kādā no sekojošiem veidiem:

  • sūtot uz e-pastu edoc@vsaa.lv, ja Jums ir drošs elektroniskais paraksts;

Plašāku informāciju par prasībām ar drošu elektronisku parakstu parakstītiem elektroniskajiem dokumentiem varat iegūt pakalpojuma sniedzēja mājas lapā https://www.eparaksts.lv/lv

  • nosūtot pa pastu deklarētās dzīvesvietas VSAA nodaļai;
  • klātienē jebkurā VSAA nodaļā vai valsts un pašvaldību vienotajā klientu apkalpošanas centrā 

Kur var redzēt www.latvija.lv par pakalpojumu pieņemto lēmumu?

Ja izvēlaties lēmumu saņemt www.latvija.lv , pēc pabalsta apstiprināšanas uz pakalpojuma prasītāja e-pastu vai kā īsziņa (SMS) uz mobilo tālruni tiek nosūtīts paziņojums par VSAA pakalpojuma piešķiršanu.

Atverot portāla www.latvija.lv sākumlapu, augšējā labajā stūrī redzams Mana darba vieta. Uzspiežot uz tā, atveras logs ar visiem autentifikācijas līdzekļiem, no kuriem jāizvēlas vajadzīgais un jāizpilda autentifikācija.

Lēmums ir atrodams sadaļā Saņemtie e-dokumenti.

Lai to atlasītu, sadaļā Saņemtie e-dokumenti jānorāda informāciju laukos Saņemts no un Saņemts līdz (jāievada laika periods, piemēram, šomēnes), jānospiež Meklēt.

Ja pēc norādītajām instrukcijām lēmumu portālā tomēr neizdodas atrast, lūdzu, vērsieties pēc palīdzības pie portāla lietotāju atbalsta dienesta, zvanot pa tālr.: 67502757 (Konsultāciju laiks: P.- P. no 8:30 līdz 16:30) vai rakstot uz e-pastu: portals@vraa.gov.lv.

Informācija no VSAA,13.02.2018


Deputāti ļauj laulības noslēgšanas iesniegumu iesūtīt elektroniski

Saeima 1.martā galīgajā lasījumā pieņēma Tieslietu ministrijas (TM) izstrādātās likuma izmaiņas, kas nosaka iespēju pilngadīgiem Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem laulības noslēgšanas iesniegumu dzimtsarakstu nodaļām nosūtīt arī elektroniski, parakstot to ar elektronisko parakstu.

Kā aģentūru LETA iepriekš informēja TM pārstāve Lana Ivulāne, tagad būs noteikts, ka laulības noslēgšanas iesniegumu, kurš parakstīts ar drošu elektronisko parakstu un laika zīmogu, varēs nosūtīt uz dzimtsarakstu nodaļas, kurā vēlas noslēgt laulību, elektronisko adresi. Tādējādi personām būs iespēja iesniegumu iesniegt uzreiz izvēlētajā dzimtsarakstu nodaļā.

Jaunais regulējums atvieglos iesnieguma iesniegšanas kārtību personām, kuras nevar ierasties dzimtsarakstu nodaļā klātienē, piemēram, ja persona dzīvo un strādā ārvalstīs, dzimtsarakstu nodaļas noteiktā darba laika dēļ, personas darba specifikas dēļ. Līdz ar to iesniegumu personas varēs iesniegt jebkurā izdevīgā laikā.

Apstiprinātā kārtība attieksies tikai uz pilngadīgiem Latvijas pilsoņiem un pilngadīgiem Latvijas nepilsoņiem, par kuriem ziņas ir iekļautas Iedzīvotāju reģistrā. Papildu dokumenti nebūs jāiesniedz ar nosacījumu, ja Iedzīvotāju reģistrā un iesniegumā norādītā informācija sakrīt. Ja ziņas iesniegumā nesakritīs ar ziņām Iedzīvotāju reģistrā, personām būs jāvēršas dzimtsarakstu nodaļā un personīgi jāuzrāda pretrunu izskaidrošanai nepieciešamie dokumenti.

Jaunais regulējums neattieksies uz ārzemniekiem, jo ārvalsts pilsonim, kurš vēlas noslēgt laulību dzimtsarakstu nodaļā Latvijā, iesniedzami papildu dokumenti, kuru saturs, autentiskums pārbaudāms tikai klātienē, uzrādot dokumentu oriģinālus. Tāpat tas neattieksies uz nepilngadīgām personām, jo papildus iesniegumam par laulības noslēgšanu ir nepieciešams iesniegt vecāku, aizbildņu vai bāriņtiesas rakstveida atļauju. To nevarēs izmantot arī personas, kuras atrodas ieslodzījuma vietā, jo laulības reģistrācijai ieslodzījuma vietās ir noteikta sevišķā kārtība.

Lai arī jaunais regulējums atvieglos laulības iesnieguma iesniegšanu elektroniski, nepieciešamības gadījumā vienu reizi pirms noteiktās laulības reģistrācijas dienas būs personīgi jāierodas dzimtsarakstu nodaļā, lai pārrunātu laulības ceremonijas kārtību, apskatītu dzimtsarakstu nodaļas telpas, un tamlīdzīgi.

Izmaiņas stāsies spēkā 2018.gada 1.jūnijā.

  • Publicēta: 01.03.2018 09:53
  • Ainārs Leijējs, LETA

15.02.2018


Cesvaines novada Valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centrs informē

Tāpat no 2018. gada 1. marta ģimenes valsts pabalsta saņēmējam par divu un vairāku bērnu audzināšanu no viena gada vecuma līdz 20 gadiem būs piemaksa:

  • par diviem bērniem – 10 eiro,
  • par trīs bērniem 66 eiro.
  • par katru nākamo bērnu – par 50 eiro lielāka piemaksa nekā par iepriekšējo (piemēram, par četriem bērniem – 116 eiro mēnesī, par pieciem bērniem – 166 eiro mēnesī utt.

           VSAA aprēķinās piemaksas par periodu no 1. marta un izmaksās tās ne vēlāk kā līdz 30. aprīlim.

VSAA piemaksas aprēķinās un izmaksās bez pabalsta saņēmēja iesnieguma, izmantojot informāciju par ģimenes valsts pabalsta saņēmējiem un informāciju, par cik bērniem katram saņēmējam ir piešķirts ģimenes valsts pabalsts.

Pārtraucot bērnam mācīties vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē  vai arī, sasniedzot 20 gadu vecumu, pabalsta un piemaksas apmērs tiek pārrēķināts vai izbeigta tā izmaksa.

Informācija no www.vsaa.lv

06.02.2018


Sniegto pakalpojumu skaits Cesvaines VPVKAC


No 2018. gada 1. janvāra mainās VSAA pensiju un pabalstu piegādes cena klienta dzīvesvietā

02.01.2018

No 2018. gada 1. janvāra mainās cena par Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) piešķirto valsts pensiju, pabalstu vai atlīdzību piegādi saņēmēja dzīvesvietā.

VSAA organizētā publiskā iepirkuma rezultātā pakalpojuma sniegšanas tiesības ieguva VAS "Latvijas Pasts", kurš pakalpojumu periodā no 2018. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim piedāvāja sniegt par cenu 2,39 eiro atbilstoši uzņēmuma aktuālajām piegādes izmaksām iepriekšējās cenas 1,74 eiro vietā, kas bija spēkā no 2008. gada. Šīs izmaksas sedz saņēmējs.

Sākot no 2018. gada 1. janvāra, VSAA no izmaksājamās pensijas, pabalsta vai atlīdzības ieturēs 2,39 eiro un pārskaitīs šo summu VAS "Latvijas Pasts".

Kopumā VSAA pakalpojumus ar piegādi dzīvesvietā saņem 95 tūkstoši cilvēku, lielākā daļa no tiem - 86,4 tūkstoši, ir vecuma pensijas saņēmēji.

VSAA atgādina, ka VSAA piešķirtos pakalpojumus izmaksā atbilstoši pakalpojuma saņēmēja izvēlētajam izmaksas veidam. 89 % no visiem VSAA izmaksātajiem pakalpojumiem tiek pārskaitīti uz klientu bankas kontu vai pasta norēķinu sistēmas kontu.

 

Informācija no http://www.lvportals.lv/, www.vsaa.lv.


No janvāra darbnespējas lapas un kompensējamo zāļu receptes tiek izrakstītas tikai elektroniski

02.01.2018.

No 2018. gada 1. janvāra Latvijā tiek uzsākta obligāta valsts E-veselības sistēmas lietošana. Tā paredz, ka turpmāk darbnespējas lapu un valsts kompensējamo zāļu recepšu aprite būs tikai elektroniska.*

E-darbnespējas lapas tiek atvērtas, pagarinātas un noslēgtas E-veselības sistēmā. Informāciju par noslēgto e-darbnespējas lapu darba devējs nākamajā dienā redz savā Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) profilā. Arī iesniegumu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (VSAA) par E-veselībā noslēgto B darbnespējas lapu iedzīvotājs var iesniegt elektroniski, izmantojot VSAA e-pakalpojumu.

Lai iegādātos e-receptes zāles, aptiekā jāuzrāda sava personas apliecība (eID) vai pase (iegādājoties zāles savam nepilngadīgajam bērnam, papildus jānosauc bērna vārds un uzvārds).

Savukārt, lai iegādātos citam cilvēkam izrakstītas e-receptes zāles – piemēram, radiniekam vai kaimiņam –  aptiekā jāuzrāda e-receptes ID numurs, kurš ir pieejams gan ārstam, gan pacientam (var būt izdrukāts no E-veselības sistēmas, kā attēls telefonā u.c.), jānosauc pacienta vārds, uzvārds un jāuzrāda savs personas apliecinošs dokuments.

Iedzīvotājs var arī deleģēt E-veselības portālā citu cilvēku savu e-recepšu zāļu iegādei. Tādā gadījumā deleģētajam cilvēkam (pircējam) aptiekā jāuzrāda tikai savs personas apliecinošs dokuments un jānosauc pacienta vārds, uzvārds.

Svarīgi, ka līdz 2018. gada 1. janvārim papīra formā izrakstītās kompensējamo zāļu receptes varēs izmantot līdz to derīguma termiņa beigām – tās aptiekā elektronizēs farmaceits. Papīra formā atvērtu darbnespējas lapu E-veselībā elektronizēs ārstniecības persona, kura to noslēgs.

Ja e-recepti nav iespējams izrakstīt tehnisku iemeslu dēļ (piemēram, interneta vai elektrības traucējumu gadījumā), ārsts ir tiesīgs to izrakstīt papīra formā. Savukārt, ja minētajā gadījumā nevar atvērt e-darbnespējas lapu, ārsts veic par to atzīmi pacienta medicīniskajā dokumentācijā un atver e-darbnespējas lapu nākamo piecu darba dienu laikā, norādot sistēmā darbnespējas perioda pirmo dienu.

Saņemot e-darbnespējas lapu vai e-recepti, to var apskatīt, autorizējoties E-veselības portālā www.eveseliba.gov.lv. Iedzīvotājiem E-veselības portālā ir pieejama tikai tā medicīniskā informācija, kuru sistēmā ir ievadījušas ārstniecības personas.

Jautājumu gadījumā par e-darbnespējas lapas, e-receptes vai citu E-veselības pakalpojumu izmantošanu, kā arī ieteicamo rīcību sistēmas īslaicīgu tehnisku traucējumu gadījumos, iedzīvotāji ir aicināti zvanīt E-veselības lietotāju Atbalsta dienestam pa tālruni 67 803 300 (katru dienu no plkst. 8.00 līdz 20.00).

Ārstniecības iestādēs un aptiekās, kurās lieto E-veselības sistēmu, ir izvietotas atpazīšanas uzlīmes "šeit lieto E-veselību". Informācija par šīm ārstniecības iestādēm ir pieejama arī

E-veselības portāla interaktīvajā kartē.

* Pēc 2018. gada 1. janvāra uz papīra recepšu veidlapām turpinās izrakstīt: individuāli kompensējamās zāles, M saraksta zāles un medicīniskās ierīces; ja zāļu iegādi pacientam kompensē apdrošināšanas sabiedrība; ja pacients izmantos recepti kādā no ES dalībvalstīm, Islandē, Norvēģijā, Lihtenšteinā vai Šveicē; personai, kura nav reģistrēta Iedzīvotāju reģistrā; ja e-receptes izrakstīšana E-veselības sistēmā nav iespējama tehnisku iemeslu dēļ.

Informāciju sagatavoja:                                                                          

Evija Štālberga,

Nacionālā veselības dienesta

Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja

Tālr.: 67045007, 28383970                                                                      


Svarīgākais par E-veselību

15.12.2017

Tuvojoties E-veselības sistēmas obligātās lietošanas uzsākšanas laikam, 2018. gada 1. janvārim, no kura darbnespējas lapas un receptes valsts kompensējamo zāļu saņemšanai ārstiem būs jāizraksta elektroniski, Nacionālais veselības dienests ir apkopojis biežāk uzdotos iedzīvotāju jautājumus par E-veselības lietošanu. Aicinām iepazīties ar šiem jautājumiem un noskaidrot, kuri no tiem ir pamatoti, bet par kuriem mēdzam dzirdēt mītus?

 Vai E-veselības sistēmā tiek nodrošināta datu aizsardzība?                                                                            

E-veselības sistēmā tiek izmantota daudzpakāpju aizsardzības sistēma (autorizēšanās tikai ar drošas piekļuves līdzekļiem – internetbanku, e-parakstu vai personas apliecību (EID)). Tādējādi nepiederošām personām piekļuve pacientu datiem ir liegta! Pacienta medicīniskos datus E-veselības sistēmā drīkst apskatīt tikai viņa ārstniecībā iesaistītās personas un pats pacients. Jebkura sistēmā veiktā darbība tiek reģistrēta, tādējādi iedzīvotājam E-veselībā ir pieejama informācija par to, kurš un kad ir skatījies viņa datus. Sistēmas drošības pārbaudes tiek veiktas regulāri.

 Kāpēc E-veselības sistēmā nav redzami mani medicīniskie dati?                                                             

E-veselības sistēmā ir redzami tikai tie medicīniskie dati, kurus tajā ievadījušas ārstniecības personas, līdz ar to šī informācija sistēmā uzkrājas pakāpeniski. Tā būs redzama, tiklīdz pacients saņems pirmo e-darbnespējas lapu, e-recepti vai, piemēram, ārsts ievadīs sistēmā pacienta vizuālās diagnostikas izmeklējuma rezultātu. Jo aktīvāk ārsti lietos E-veselību, jo vairāk informācijas tajā uzkrāsies. Pacientu vēsturisko medicīnas datu ievade ārstiem nav obligāta, tomēr to var darīt brīvprātīgi, izvērtējot nepieciešamību.

 Vai E-veselības sistēmai ir noteikts darba laiks?                                                                                         

 

E-veselības sistēma darbojas visu diennakti, līdz ar to ārstniecības personas un farmaceiti to var izmantot 24 stundas diennaktī (atbilstoši ārstniecības iestādes vai aptiekas darba laikam).

 Vai darba devējs e-darbnespējas lapā redzēs darbinieka diagnozi?                                                         

Nē, jo darba devējam netiek nosūtīta informācija par darbinieka diagnozi. To e-darbnespējas lapā redzēs tikai pacients un ārsts, kurš ir noslēdzis e-darbnespējas lapu.

 Kā darba devējs saņems noslēgto e-darbnespējas lapu?                                                                                  

Noslēdzot e-darbnespējas lapu, tā no E-veselības sistēmas tiek automātiski nosūtīta Valsts ieņēmumu dienestam, līdz ar to informāciju par noslēgto lapu darba devējs nākamajā dienā redz savā EDS (VID Elektroniskās deklarēšanas sistēma) profilā. Ja nepieciešams, pacients var autorizēties E-veselības portālā un gan apskatīt atvērto/noslēgto e-darbnespējas lapu, gan pēc e-darbnespējas lapas noslēgšanas to nosūtīt uz darba devēja e-pastu.

 Vai papīra darbnespējas lapas ar roku var izrakstīt ātrāk nekā E-veselībā?                                             

E-darbnespējas lapas izrakstīšana E-veselības sistēmā nozīmē, ka ārstam ir jāveic tikai divi klikšķi – jānorāda darbnespējas cēlonis un informācija jāsaglabā, klikšķinot uz pogas “Saglabāt”. Pārējā informācija e-darbnespējas lapā uzrādās automātiski.

 Vai cits cilvēks var iegādāties man izrakstītos e-receptes medikamentus?                                              

Jā, var! Lai to izdarītu, aptiekā ir: 1) jānosauc vai jāuzrāda e-receptes ID numurs (redzams E-veselībā ārstam un pacientam); 2) jānosauc pacienta vārds, uzvārds; 3) jāuzrāda sava pase vai personas apliecība. Pērkot e-receptes zāles nepilngadīgam bērnam, e-receptes ID numurs nav jānosauc (medikamentus var iegādāties viens no vecākiem vai aizbildnis, uzrādot savu pasi vai personas apliecību un nosaucot bērna vārdu, uzvārdu).

 Vai e-receptes medikamentus var iegādāties pa daļām?                                                                             

Izmantojot parasto e-recepti (zilā krāsā), pacients var iegādāties medikamentus pa daļām vienā vai vairākās aptiekās, jo farmaceits E-veselības sistēmā redzēs atlikušo medikamentu daudzumu. Savukārt kompensējamo zāļu e-recepti (rozā krāsā) būs jāizmanto tāpat kā līdz šim – iegādājoties visus medikamentus vienā reizē. Normatīvie akti nosaka, ka kompensējamo medikamentu izsniegšana pa daļām ir aizliegta.

 Kā noskaidrot, kurās aptiekās var iegādāties e-receptes medikamentus?                                                 

E-receptes medikamentus var iegādāties aptiekās, kurās ir izvietota uzlīme “šeit lieto E-veselību”. Ja tāda nav redzama, par e-receptes izmantošanu aicinām jautāt farmaceitam. Informācija par aptiekām, kuras ir noslēgušas E-veselības lietošanas līgumu, pieejama portāla www.eveseliba.gov.lv E-veselības interaktīvajā kartē. Ja aptiekā nav iespējams iegādāties e-receptes medikamentus, iedzīvotāji aicināti par to ziņot Lietotāju atbalsta dienestam, zvanot pa tālruni 67803300 vai rakstot e-pastu uz atbalsts@eveseliba.gov.lv.  



VID aicina pensionārus pārliecināties, vai papildu atvieglojumi ir piemēroti

Valsts ieņēmumu dienests (VID) aicina personas, kurām ir tiesības uz papildu atvieglojumiem un kuras maksā iedzīvotāju ienākuma nodokli no pensijas vai algas, pārliecināties, ka šie nodokļa atvieglojumi ir izmantoti darba algai vai pensijai. Gadījumā, ja atvieglojumi nav piemēroti, aicinām atgūt pārmaksāto nodokli, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju. Noskaidrot vai atvieglojumi ir piemēroti var VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) sadaļā “Algas nodokļa grāmatiņa" vai klātienē vēršoties jebkurā VID klientu apkalpošanas centrā.

Kam pienākas nodokļu atvieglojumi

Atgādinām, ka personām ar invaliditāti, politiski represētajām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem ir tiesības uz iedzīvotāju ienākuma nodokļa papildu atvieglojumu, kuru piemēro darba ienākumiem un pensijām.

Papildu atvieglojums ir ienākuma daļa, no kuras nav jāmaksā iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Personām, kurām noteikta I vai II invaliditātes grupa, politiski represētajām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem šī summa ir 1848 eiro gadāsavukārt, personām, kurām noteikta III invaliditātes grupa – 1440 eiro gadā.

Kāda ir atvieglojumu piemērošanas kārtība

Pašam nodokļa maksātājam ir jāizvēlas, vai nodokļa atvieglojumu piemērot darba algai vai pensijai un algas nodokļa grāmatiņā jāatzīmē attiecīgais darba devējs vai pensijas izmaksātāja iestāde. Ja nodokļu maksātājs algas nodokļa grāmatiņā nav norādījis šādu informāciju, tad ienākuma izmaksātājs, aprēķinot pensiju vai darba algu, nezina, ka ienākumam drīkst piemērot nodokļa atvieglojumu un to nepiemēro.

Savukārt, ja nodokļu maksātājs algas nodokļu grāmatiņā ir izdarījis atzīmi un norādījis ienākuma izmaksātāju, kuram ar šo atzīmi dod tiesības piemērot nodokļu atvieglojumus, tad turpmāk grāmatiņā norādītais darba devējs vai pensijas izmaksātājs atvieglojumu piemēros, aprēķinot darba algu vai pensiju, tādējādi ieturot mazāku nodokli.

Algas nodokļa grāmatiņa ir pieejama elektroniski VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS). Gadījumā, ja personai grāmatiņa vēl nav piešķirta vai persona vēlas tajā veikt izmaiņas, to var izdarīt elektroniski, klātienē jebkurā VID klientu apkalpošanas centrā, vai iesniedzot iesniegumu papīra formā.

Detalizēta informācija par algas nodokļa grāmatiņas aizpildīšanu ir pieejama VID tīmekļa vietnē www.vid.gov.lv sadaļā “Privātpersonām”/ “Algas nodokļa grāmatiņa”.

Kā atgūt ienākuma nodokļa pārmaksu

Ja atvieglojumi nav piemēroti un ienākumi ir aplikti ar nodokli, veidojas iedzīvotāju ienākuma nodokļa pārmaksa, kuru persona var atgūt iesniedzot VID gada ienākumu deklarāciju.

Iesniegt gada ienākumu deklarāciju un pieprasīt pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli persona var:

  • par 2014.gadu līdz 2018.gada 18.jūnijam,
  • par 2015.gadu līdz 2019.gada 17.jūnijam,
  • par 2016.gadu līdz 2020.gada 16.jūnijam,
  • par 2017.gadu sākot no 2018.gada 1.marta līdz 2021.gada 16.jūnijam.

Deklarāciju var aizpildīt arī papīra formātā jebkurā VID klientu apkalpošanas centrā vai Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā visā Latvijā. Visu klientu apkalpošanas centru adreses pieejamas VID tīmekļa vietnē sadaļā “Kontakti”. Plašāka informācija pieejama VID tīmekļa vietnē www.vid.gov.lv sadaļā “Gada ienākumu deklarācija”.



Vienam no vecākiem ir tiesības saglabāt nodokļa atvieglojumu par vasaras brīvlaikā strādājošu skolēnu

Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) atgādina, ka vienam no vecākiem ir tiesības saglabāt nodokļa atvieglojumu par bērnu, kurš ir vecumā līdz 19 gadiem un mācās vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās izglītības iestādē, ja tas strādā vasaras brīvlaikā (no 1. jūnija līdz 31. augustam). 

 Ņemot vērā, ka daudzi skolēni vasaras mēnešos (no 1. jūnija līdz 31. augustam) strādā algotu darbu, VID informē par nosacījumiem, kas jāievēro gan vecākiem, kuru bērni vasarā strādā, gan pusaudžiem, kas devušies darba gaitās.

Attiecībā uz bērnu (izglītojamo līdz 19 gadu vecumam), kurš strādās tikai vasaras brīvlaikā (no 1. jūnija līdz 31. augustam), vecākam nav algas nodokļa grāmatiņā jāsvītro ieraksts par bērnu kā apgādājamo un atrašanās vecāka apgādībā netiek pārtraukta automātiski.

Vecākam saglabājas atvieglojums par apgādībā esošu personu 175 eiro mēnesī, un bērnam vasaras brīvlaika darba laikā tiek piemērots minimālais neapliekamais minimums 60 eiro mēnesī, izņemot gadījumu, ja bērns strādā pie mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja.

Savukārt tiem vecākiem, kuru bērni (izglītojamie līdz 19.g.v.) paralēli mācībām strādā mācību gada laikā jāņem vērā, ka bērna atrašanās vecāka apgādībā tiek pārtraukta automātiski – tiklīdz skolēns uzsācis darba attiecības. Savukārt pēc tam, kad skolēns pārtraucis strādāt, vecākiem pašiem bērns jāatjauno apgādībā.

 Algas nodokļa grāmatiņa

Skolēni, kuri nolēmuši sākt darba gaitas, var saņemt algas nodokļa grāmatiņu. To var izdarīt klātienē, vēršoties VID ar iesniegumu algas nodokļa grāmatiņas piešķiršanai, vai elektroniski, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS). Skolēniem, kuri strādās vasaras mēnešos un maksās nodokļus vispārējā režīmā, algas nodokļa grāmatiņā jāatzīmē galvenā ienākuma gūšanas vieta (t.i., jāatzīmē attiecīgo darba devēju pie kura bērns strādās), un bērna gūtajiem ienākumiem darba devējs būs tiesīgs piemērot minimālo neapliekamo minimumu 60 eiro mēnesī.

Algas nodokļa grāmatiņa ir pieejama tikai elektroniski un visas darbības, kas saistītas ar apgādības noformēšanu, ir veicamas elektroniski, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS) (algas nodokļa grāmatiņas sadaļā “Apgādājamie” nospiežot izvēli “Pievienot apgādībā esošu personu”)

Plašāka informācija gan par skolēnu darbu vasarā, gan par elektroniskajām algas nodokļa grāmatiņām pieejama VID mājaslapas sadaļā “Algas nodokļa grāmatiņa”, bet par sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokli – metodiskajā materiālā “Sezonas laukstrādnieku ienākuma nodoklis”.

Jautājumu un neskaidrību gadījumā aicinām zvanīt uz VID informatīvo tālruni 67120000, konsultēties ikvienā VID klientu apkalpošanas centrā vai arī sūtīt savu jautājumu, izmantojot VID mājaslapas sadaļu “Uzdot jautājumu VID”.

Jaunieši, kuri iecerējuši vasaras mēnešos strādāt, noderīgu informāciju atradīs arī Valsts nodarbinātības aģentūras mājaslapā www.nva.gov.lv, Valsts darba inspekcijas mājaslapā www.vdi.gov.lv un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras mājaslapā www.vsaa.lv

 

Informāciju sagatavoja:

VID Sabiedrisko attiecību daļa

tālr. 67122670, 26558389

e-pasts komunikacija@vid.gov.lv 


No 11. aprīļa varēs pieteikties platību maksājumu saņemšanai

Lauku atbalsta dienests (LAD) informē, ka no šā gada 11.aprīļa līdz 22.maijam lauksaimnieki var pieteikties platību maksājumiem, iesniedzot Vienoto iesniegumu. Pēdējā diena, kad atbalsta maksājumiem varēs pieteikties ar kavējuma sankciju, ir 15.jūnijs.

Pieteikties platību maksājumiem būs iespējams LAD Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā (EPS) – tieši tāpat, kā tas tika darīts 2016.gadā.

Tā kā daudziem lauksaimniekiem nav pieejams dators ar interneta pieslēgumu, kā arī nav nepieciešamo datorprasmju, lai varētu iesniegt iesniegumu EPS, LAD platību maksājumu iesniegumu pieņemšanas laikā organizē klātienes konsultācijas daudzos pagastu centros, lai palīdzētu klientiem aizpildīt pieteikumus elektroniski. Lauksaimniekiem bez maksas būs iespēja iesniegt pieteikumus gan minēto konsultāciju laikā, gan arī apmeklējot LAD klientu apkalpošanas centrus. Informāciju par klātienes konsultāciju laikiem un norises vietām var lasīt LAD mājaslapā izvēlnē “Pieteikšanās platību maksājumiem elektroniski”.

LAD vērš uzmanību, ka piesakoties platību maksājumiem elektroniski, lauksaimniekiem ir daudzi būtiski ieguvumi. Viens no tiem – iespēja saņemt maksājumus ātrāk. Būtiski, ka EPS kļūdas ir iespējams novērst jau pieteikuma iesniegšanas brīdī, tas savukārt ļauj izvairīties no sankcijām. LAD var pagūt nosūtīt arī brīdinājumus par kļūdām, un lauksaimnieks paspēs līdz 25.jūnijam iesniegt labojumus, nesaņemot par to sankcijas. Šādus labojumus nebūtu iespējams konstatēt papīra formātā iesniegtajos iesniegumos. Sistēma sniegs brīdinājumus arī gadījumos, ja klients aizmirsīs pieteikties kādam no atbalsta veidiem, ko būtu iespējams saņemt, kā arī neļaus pieteikt neatbilstošas platības.

Jautājumu un neskaidrību gadījumos lauksaimnieki var saņemt konsultācijas jebkurā LAD klientu apkalpošanas centrā klātienē, rakstot e-pastu: klienti@lad.gov.lv vai zvanot uz informatīvo tālruni 67095000.

Atbalstu sniegs arī Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs.

 

Informāciju sagatavoja:
Kristīne Ilgaža
Sabiedrisko attiecību daļas vadītāja

Tālrunis: 67027830, 67027384

E-pasts: kristine.ilgaza@lad.gov.lv


VALSTS AMATPERSONU DEKLARĀCIJAS

iesniegšana par 2016. gadu

 

Cesvaines novada Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā ir iespēja iesniegt valsts amatpersonu deklarācijas par 2016. gadu no 2017. gada 15. februāra līdz 3. aprīlim, pieslēdzoties Valsts ieņēmuma dienesta Elektroniskās deklarēšanās sistēmai (EDS), izmantojot savu internetbanku vai VID piešķirto lietotāja vārdu un paroli.

Vairāk informācijas Cesvaines novada Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā vai www.vid.gov.lv mājaslapas sadaļā “Privātpersonām/Valsts amatpersonām”.

 

Kontakti:

Cesvaines novada Valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centrs

Adrese: Pils iela 1 A, Cesvaine, Cesvaines novads, LV - 4871

Tālrunis: 64852715

e-pasts: cesvaine@pakalpojumucentri.lv


Gada ienākumu deklarācijas par 2016. gadu VID pieņems no 1. marta

Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) vērš uzmanību, ka gada ienākumu deklarāciju par 2016. gadā gūtajiem ienākumiem šogad ne tikai elektroniski, bet arī papīra formātā būs iespējams iesniegt no 2017. gada  1. marta. Tikai tad VID rīcībā būs visa darba devēju un citu ienākumu izmaksātāju iesniegta informācija, kas nepieciešama, lai varētu pilnvērtīgi apstrādāt iesniegtās deklarācijas un precīzi noteikt personai atmaksājamo iedzīvotāju ienākuma nodokļa pārmaksas summu.

Šogad tas ir īpaši būtiski, jo šis ir pirmais gads, kad tie nodokļu maksātāji, kuru gada apliekamo ienākumu kopējais apmērs 2016.gadā nepārsniedz 12 000 eiro, no 1.marta var iesniegt gada ienākumu deklarāciju, lai atgūtu pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli, kas izveidosies, piemērojot gada diferencēto neapliekamo minimumu.

VID atgādina, ka gada ienākumu deklarācija par 2016. gadā gūtajiem ienākumiem obligāti laikā no 2017. gada 1. marta līdz 1.jūnijam jāiesniedz tiem Latvijas iedzīvotājiem, kuri:

  • veikuši saimniecisko darbību (piemēram, ir individuālā uzņēmuma īpašnieki, izīrē vai iznomā savu īpašumu, ir zemnieku saimniecības īpašnieki, ir guvuši ienākumus no profesionālās darbības u.c.)[1];
  • guvuši ienākumus ārvalstīs (tai skaitā personas (jūrnieki), kuras bijušas nodarbinātas uz starptautiskos pārvadājumos izmantojama kuģa);
  • guvuši ar nodokli neapliekamos ienākumus, kas kopumā 2016. gadā pārsniedza 4000 eiro (piemēram, gūti ienākumi no personiskās mantas pārdošanas);
  • guvuši ienākumus, kuri apliekami ar 10% nodokļa likmi (piemēram, ienākumu no dividendēm, ienākumu no augoša meža vai kokmateriālu pārdošanas), un no kuriem nodoklis nav ieturēts ienākuma izmaksas vietā;
  • guvuši citus ar nodokli apliekamus ienākumus, no kuriem izmaksas vietā nav ieturēts nodoklis, tai skaitā, no fiziskām personām, kuras nav dāvinājuma saņēmēja radinieki vai laulātais, saņemti dāvinājumi, kas ir apliekami ar iedzīvotāju ienākuma nodokli.

Savukārt, fiziskās personas, kuras neveic nekāda veida saimniecisko darbību un brīvprātīgi vēlas iesniegt gada ienākumu deklarāciju par 2016. gadu, lai saņemtu atpakaļ pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli par attaisnotajiem izdevumiem un to nodokļa pārmaksu, kas izveidosies, piemērojot diferencēto neapliekamo minimumu, var to izdarīt no 2017. gada 1. marta līdz pat 2020. gada 16. jūnijam. Tāpat visa 2017. gada laikā vēl var pieprasīt pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli arī par 2014. un 2015.gadu, bet līdz 2017. gada 16.jūnijam – vēl arī par 2013. gadu.

Sākot ar 2017. gada 1. martu, VID aicina ikvienu iesniegt deklarāciju elektroniski, kas ir daudz ātrāk un ērtāk, jo tajā automātiski tiek atspoguļota visa VID rīcībā esošā informācija par nodokļu maksātāju. Iesniedzot gada ienākumu deklarāciju elektroniski, arī gada diferencētais neapliekamais minimums gada ienākumu deklarācijā tiek aprēķināts automātiski. Šogad deklarācijā automātiski tiks atspoguļota arī tā informācija par 2016. gadu, ko par personas veiktajiem maksājumiem par izglītību Valsts ieņēmumu dienestam būs iesniegušas mācību iestādes. 

Ikviens var kļūt par EDS lietotāju, izmantojot savas internetbankas lietotājvārdu un paroli, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izsniegto eID viedkarti vai VAS „Latvijas Valsts radio un televīzijas centra” izsniegto elektronisko paraksta viedkarti (e-parakstu).

Savukārt viedierīču lietotājus aicinām izmantot EDS mobilo versiju (eds.vid.gov.lv), jo arī tajā iespējams iesniegt gada ienākumu deklarāciju, bet attaisnojuma dokumentus (čekus un kvītis) pievienot no attiecīgās ierīces galerijām. 

Atgādinām, ka pārmaksātais iedzīvotāju ienākuma nodoklis tiek atmaksāts trīs mēnešu laikā, skaitot no deklarācijas iesniegšanas dienas[2]. Gadījumā, ja deklarācija nav aizpildīta korekti vai arī tās apstrādes laikā VID rodas papildu jautājumi, nodokļa atmaksas termiņš var tikt pagarināts, par ko deklarācijas iesniedzējs tiks informēts individuāli.

Plašāka informācija pieejama VID mājaslapā sadaļā “Gada ienākumu deklarācija”. Jautājumu un neskaidrību gadījumā iedzīvotāji var zvanīt uz VID Nodokļu un muitas informatīvo tālruni 67120000, vērsties ikvienā VID klientu apkalpošanas centrā, vai arī uzdot jautājumus rakstiski VID mājas lapā sadaļā Kontakti.


[1] Fiziskajām personām, kuras veic saimniecisko darbību, kā arī individuālo uzņēmumu, t.sk. zemnieku un zvejnieku saimniecību īpašniekiem, kuri ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāji, gada ienākumu deklarācija par 2016. gadu obligāti jāiesniedz elektroniski, izmantojot EDS.

[2] Likumā noteiktais trīs mēnešu atmaksas termiņš tiek skaitīts no deklarācijas iesniegšanas dienas VID, bet ne ātrāk kā no likumā noteiktā termiņa, proti, 1.marta.


Mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācija

Cesvaines novada Valsts un pašvaldības vienotajā klientu centrā ir iespējams reģistrēt suni Lauksaimniecības datu centra (LDC) datubāzē. Sunim jābūt apzīmētam ar mikroshēmu, ko veic veterinārārsts.

Lai reģistrētu mājas (istabas) dzīvnieku, ir nepieciešami šādi dokumenti:

1)   Mājas (istabas) dzīvnieka pase;

2)   Aizpildīta un parakstīta Mājas (istabas) dzīvnieka reģistrācijas veidlapa: A sadaļu aizpilda un paraksta dzīvnieka īpašnieks (persona, kura kā īpašnieks ierakstīta dzīvnieka pasē); B sadaļu aizpilda, paraksta un ar zīmogu apliecina praktizējošs vetārsts. Ja B sadaļu nav aizpildījis vetārsts, to no dzīvnieka pases aizpilda īpašnieks, bet neparaksta.

3)   Personu apliecinošs dokuments (pase vai personas apliecība);

4)   Maksājumu  apliecinošs dokuments – 3.50 eiro par viena dzīvnieka reģistrāciju.

!!!!Ja persona nav dzīvnieka īpašnieks, jāuzrāda notariāli apstiprināta pilnvara par tiesībām reģistrēt mājas (istabas) dzīvnieku.

Šobrīd samaksa par dzīvnieka reģistrāciju Cesvaines klientu apkalpošanas centrā ir iespējama caur internetbanku vai izmantojot Latvijas Pastu. Tuvākajā laikā plānots nodrošināt iespēju veikt apmaksu ar bankas kartēm pašvaldībā uz vietas.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jaunums!!

Informējam, ka no 2017. gada 27.janvāra mājas (istabas) dzīvniekus, kuri  ir apzīmēti ar mikroshēmu (mikročipēti), bet nav vēl reģistrēti LDC datubāzē, var reģistrēt paši īpašnieki, izmantojot LDC tīmekļvietnē www.ldc.gov.lv pieejamo e-pakalpojumu. Autorizēties e-pakalpojumam iespējams ar LDC vai portāla www.latvija.lv autentifikāciju.

 

E-pakalpojums mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijai pašlaik ir pieejams tikai fiziskām personām.

 

!!! Pirms reģistrācijas,  iespējams pārliecināties pēc mājas (istabas) dzīvnieka mikročipa numura, vai tas jau nav reģistrēts LDC datu bāze, ievadot mājas (istabas) dzīvnieka mikročipa numuru.


Veselības inspekcija izstrādājusi e-pakalpojumus

19.09.2016.

Veselības inspekcija (turpmāk - Inspekcija) iedzīvotāju, uzņēmēju un iestāžu ērtībām ir izstrādājusi e-pakalpojumus, kuri pieejami portālā www.latvija.lv un Inspekcijas tīmekļa vietnē www.vi.gov.lv.

Portālā www.latvija.lv pieejamie e-pakalpojumi:

1. Veselības inspekcijas e-pakalpojumi;

2. E-iesniegums Veselības inspekcijai;

3. Ārstniecības personu/ārstniecības atbalsta personu identifikatora e-pieprasījums;

4. Apliecinājums par vides pieejamību ārstniecības iestādēm;

5. E-paziņojums par pakalpojumu sniegšanu skaistumkopšanas un tetovēšanas jomā;

6. Paziņojums par biedrībām, nodibinājumiem un ārstniecības iestādēm sniegto atbalstu;

7. E-pieteikums Veselības inspekcijas atļaujas, atzinuma vai novērtējuma saņemšanai;

8. E-pieteikums atzinuma/novērtējuma saņemšanai par būvēm;

9. E-pieteikums atļaujai par zāļu iegādi;

10. E-paziņojums par zāļu reklāmas semināru;

11. E-ziņojums par zāļu atsaukšanu;

12. E-paziņojums par Veselības inspekcijas kontroles laikā uzlikto pienākumu izpildi;

13. E-paziņojums par dzeramā ūdens monitoringa rezultātiem.

 

Veselības inspekcijas tīmekļa vietnē pieejamie e-pakalpojumi:

14. Skaidrojumi profesionāļiem par normatīvo aktu prasību izpildi veselības aprūpes iestādēm;

15. Skaidrojumi profesionāļiem par normatīvo aktu prasību izpildi izglītības un bērnu pieskatīšanas iestādēm;

16. Skaidrojumi profesionāļiem par normatīvo aktu prasību izpildi skaistumkopšanas saloniem, publiskajiem peldbaseiniem un pirtīm, tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniedzējiem;

17. Noderīga informācija vecākiem par izglītības un bērnu pieskatīšanas iestādēm;

18. Noderīga informācija iedzīvotājiem par skaistumkopšanas saloniem, publiskajiem peldbaseiniem un pirtīm, tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniedzējiem.

19. Informatīvā lapa par Veselības inspekcijas informatīvajiem e-pakalpojumiem.

Informatīvie materiāli ir pieejami arī Inspekcijas tīmekļa vietnes www.vi.gov.lv sadaļā "E-pakalpojumi" - http://www.vi.gov.lv/lv/sakums/epakalpojumi .

Piedāvājam arī apmācību semināru par Inspekcijas e-pakalpojumu lietošanu.

Ja rodas kādi jautājumi, lūdzu rakstiet uz e-pastu: epak.info@vi.gov.lv vai zvaniet pa tālruni 67507987.

 

Informāciju sagatavoja:

Svetlana Nesterova, Starptautiskās sadarbības un projektu vadības nodaļas projektu vadītāja

tālrunis 67507987, fakss 67819672, svetlana.nesterova@vi.gov.lv

Veselības inspekcija Klijānu ielā 7, LV-1012, Rīga, vi@vi.gov.lv www.vi.gov.lv



Iznācis portāla Latvija.lv e-ziņu 2016. gada augusta numurs

September 2018
Mo Tu We Th Fr Sa Su
  1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
Friday, 21.09.2018

Seko Cesvaines novadam
sociālajos tīklos